Przez całą Polskę tam i z powrotem za 39 złotych? A może nocna podróż przez cały kraj w wagonie sypialnym? Jak podróżować najtaniej, najszybciej i najwygodniej? Oto garść praktycznych porad.
Kolej wraca do łask i wbrew powszechnym jeszcze nie tak dawno wysiłkom ku jej uśmierceniu za wszelką cenę, ta ma się coraz lepiej. Spora w tym zasługa postępowej myśli europejskiej, która potężnymi zastrzykami europejskiej waluty szybko wyleczyła nadwiślańskich troglodytów z międzywojewódzkich zawodów w demontażu szyn na czas. Dziś o demontażu nikt w Polsce już nie mówi. Dziś w dobrym tonie jest montaż, a przywracany ruch na zamkniętych trasach przyćmiewa budowa zupełnie nowych tras kolejowych.
Choć operatorzy poruszających się po polskich szynach składów to niezmiennie przedsiębiorstwa w mniej lub bardziej oczywisty sposób finansowane z narodowego skarbca, a więc nie zanadto chyżo reagujące na potrzeby podróżnych, to jednak co nieco na kolei w ostatniej dekadzie się jednak zmieniło. Znikają „rzeźnie”, „kible” i „bonanzy”, a w ich miejsce podstawiane są składy zmodernizowane lub zupełnie nowe, a niekiedy – jak w przypadku Pendolino – nie tylko piękne i szybkie ale też z wygodnymi fotelami.
Na komfort zwracam szczególną uwagę, bo modernizowane ostatnio w Polsce wagony wyposażane są w twarde siedziska z twardej gąbki przypominającej pumeks a oblekane sztucznym i nieprzyjemnie śliskim materiałem. Daleko im do miękkich foteli z dawnych wagonów 1 klasy, a szkoda, bo komfort w podróży to przede wszystkim wygodny fotel, o czym nie zanadto chyżo reagujący na potrzeby podróżnych operatorzy poruszających się po polskich szynach składów wciąż nie chcą wiedzieć.
Niewykluczone, że do powzięcia stosownej wiedzy zostaną wkrótce zmuszeni przez otwierającą się na zagraniczną konkurencję polską sieć kolei pasażerskich. Na polskie tory wjechał w ubiegłym roku pierwszy pociąg kolei austriackich, których wagony słyną z najwygodniejszych w Europie foteli i to nawet w klasie drugiej. Od kilku lat po naszych szynach suną też rącze składy prywatnego czeskiego operatora Leo Express, który oferuje aż trzy klasy komfortu na pokładzie, w tym klasę premium z gigantycznymi skórzanymi fotelami z funkcją masażu. Przejeżdża też przez Polskę nowoczesny hotelowiec kolei rosyjskich z największymi i najwygodniejszymi łóżkami na szynach, jakie znam.
O zwiastunach nowych czasów na kolei, która przestaje być obszarem monopolizowanym narodowo, napiszę odrębnie, tymczasem pozostając przy wciąż potężnych i powszechnych u nas polskich operatorach kolejowych. Jest ich przy tym całkiem sporo, szczególnie w segmencie połączeń regionalnych, które za czasów powszechnego panowania PKP określano mianem pociągów osobowych. Dziś na tego typu połączeniach prawie nie uświadczysz klasycznego składu z lokomotywą i wagonami. Zastąpiły je spalinowe lub elektryczne szynobusy w zależności od województwa należące albo do lokalnego samorządu albo do Polregio – największego operatora połączeń regionalnych w Polsce.
Nie wszyscy operatorzy połączeń regionalnych znają się na rachunkach na tyle dobrze, aby uznać za zasadne uczestnictwo w ofertach specjalnych, dzięki którym ich pasażerowie mogliby za niewielkie pieniądze podróżować nie tylko lokalnie ale i po całej Polsce. Nie wszyscy wszak operatorzy regionalni zdecydowali się przyłączyć do ogólnopolskich ofert Polregio, z których najbardziej atrakcyjne dla pasażerów to REGIOkarnet i Bilet Turystyczny.
Z Biletem Turystycznym można podróżować od godziny 18:00 w piątek do godziny 6:00 w następujący po nim poniedziałek bez ograniczeń po całej Polsce oraz w strefach przygranicznych z Czechami i Niemcami. Bilet ów jest dostępny w dwóch wariantach cenowych: za 39 złotych (obowiązuje tylko w pociągach Polregio) oraz 48 złotych (obowiązuje w pociągach Polregio oraz Arriva RP, Kolei Śląskich, Kolei Wielkopolskich, Kolei Małopolskich i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej). Poza weekendem przyda się REGIOkarnet, który też jest dostępny w dwóch wariantach cenowych: za 65 złotych oraz za 75 złotych w zależności od pakietu przewoźników. Taki karnet upoważnia do nielimitowanych podróży przez dowolnie wybrane trzy dni w ciągu dwóch miesięcy, a jego ważność rozciąga się na całą Polskę a nawet do stref przygranicznych z Czechami i Niemcami.
Oferty specjalne ma też spółka PKP Intercity, za którą kryją się znane wszystkim marki TLK (Twoje Linie Kolejowe), IC (InterCity), EC (EuroCity), EIP (Express InterCity Premium) oraz EN (EuroNight). Za 81 złotych można kupić sieciowy Bilet Weekendowy ważny w wagonach 2 klasy pociągów klasy TLK i IC. Za 111 złotych będzie on ważny także w wagonach 1 klasy. Za 164 złote można kupić sieciowy Bilet Weekendowy MAX ważny w wagonach 2 klasy wszystkich kategorii pociągów PKP IC. Za 264 złote będzie on ważny w wagonach 1 klasy wszystkich kategorii pociągów PKP IC, w tym „Pendolino”. Jednak w przypadku zamiaru podróży tym pociągiem należy dokupić miejscówkę za 10 złotych. Dokupiona miejscówka upoważnia do darmowego pakietu poczęstunkowego w klasie 1 EIP (przekąska poranna lub popołudniowa, kawa lub herbata, coś słodkiego).
Propozycją wartą rozważenia, zwłaszcza w sezonie urlopowym i przy planowaniu podróży dalekodystansowych, jest sieć nocnych połączeń PKP Intercity. Niezaprzeczalną zaletą nocnych podróży jest maksymalizacja wykorzystania cennego urlopu. Niezależnie od tego jak szybko pojedzie kursujące wyłącznie za dnia Pendolino, podróż nim zużyje cześć pierwszego lub ostatniego dnia wakacji. Nocne pociągi docierają zaś do celu rankiem, a zatem urlop można zacząć niemal od razu po wschodzie słońca, a zakończyć wraz ze słońca zachodem a nawet rankiem dnia następnego stawić się od razu w pracy. Należy przy tym pamiętać, że wszystkie połączenia nocne realizowane są wysłużonymi składami TLK, przez fanów kolei zwanymi „rzeźniami”. Stąd jeśli rozważacie pragmatyczne wykorzystanie każdej godziny urlopu, zainwestujcie w podróż w kuszecie albo w wagonie sypialnym.
Za dopłatę 69 zł (kuszeta) lub 79 zł (sypialny w przedziale trzyosobowym) do ceny biletu w 2 klasie macie łóżko, poduszkę i koc (kuszeta) albo pościel i mini-śniadanie z kawą lub herbatą (sypialny) oraz opiekę kuszetkowego albo stewarda, który obudzi was około pół godziny przed stacją docelową. Jeśli nie chcecie dzielić przedziału z kimś obcym, możecie wybrać upgrade do sypialnej dwójki (dodatkowo 149 zł za osobę do ceny biletu 2 klasy) albo jedynkę (dodatkowe 299 zł do ceny biletu 1 klasy). Zaplanujcie podróż na tydzień, dwa albo trzy do przodu i od bazowej ceny za przejazd w 2 klasie uzyskacie odpowiednio 10, 20 albo 30 procent zniżki. Dla przykładu – zakupiony na trzy tygodnie przed wyjazdem bilet na przejazd na trasie Lublin-Kołobrzeg w kuszecie kosztuje 128 złotych, a na trasie Kraków-Hel w sypialnej trójce – 138 złotych.
Wcześniejsze rezerwacje miejsc sypialnych to nie tylko oszczędność pieniędzy ale po prostu gwarancja miejsca. Pamiętajcie, że jeden nocny skład prowadzi zwykle tylko jeden wagon sypialny w danej relacji, a to raptem maksymalnie 30 miejsc.
Aktualna tabela nocnych połączeń kolejowych w Polsce
TLK
83170/1
USTRONIE
Kołobrzeg
19:23
Kraków Główny
09:11
TLK
38170/1
USTRONIE
Kraków Główny
20:00
Kołobrzeg
10:47
TLK
81170/1
UZNAM
Świnoujście
19:50
Warszawa Wschodnia
06:26
TLK
18170/1
UZNAM
Warszawa Wschodnia
21:44
Świnoujście
08:17
TLK
53170/1
KARPATY
Gdynia Główna
18:25
Zakopane
08:38
TLK
35170/1
KARPATY
Zakopane
20:23
Gdynia Główna
10:47
TLK
80191
KORSARZ
Słupsk
09:16
Ustka
09:31
TLK
88190
KORSARZ
Ustka
22:05
Słupsk
22:20
TLK
35190/1
KORSARZ
Kraków Główny
20:09
Łeba
10:06
TLK
53190/1
KORSARZ
Łeba
20:17
Kraków Główny
09:44
TLK
28170/1
MIERZEJA
Lublin Główny
19:20
Kołobrzeg
08:03
TLK
82170/1
MIERZEJA
Kołobrzeg
20:00
Lublin Główny
08:23
TLK
50105
USTRONIE
Gdynia Główna
07:08
Hel
08:44
TLK
55104
USTRONIE
Hel
20:53
Gdynia Główna
22:34
IIC
38194/5
PODHALANIN
Zakopane
20:07
Szczecin Główny
10:03
IC
83195/4
PODHALANIN
Szczecin Główny
18:17
Zakopane
08:00
A Ty co porabiasz? Może jesteś na wakacjach albo biwakujesz i coś byś zjadł? A może siedzisz w domu i masz ochotę na coś dobrego? Wybieraj z ponad tysiąca ofert restauracji z całej Polski na portalu spakowane.pl gotowych bezzwłocznie spakować Twoje zamówienie. Możesz je odebrać po drodze do domu albo zamówić dowóz! Przenieś swój restauracyjny stolik tam, gdzie masz na to ochotę – nad jezioro, do parku, przed namiot albo do własnego pokoju!
Jeśli prowadzisz kawiarnię, restaurację albo hotel i chciałbyś upewnić się, że dobrze dobrze wdrażasz zasady nowego otwarcia, zapraszam do zapoznania się z moją ofertą coachingu, konsultacji i audytu: krytykkulinarny.pl/coaching
Używamy plików cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia, zapamiętując Twoje preferencje i powtarzając wizyty. Klikając „Akceptuj wszystko”, wyrażasz zgodę na użycie WSZYSTKICH plików cookie. Możesz jednak odwiedzić „Ustawienia plików cookie”, aby wyrazić kontrolowaną zgodę.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.