Kilka dni temu na jednym z popularnych kanałów vlogerskich poświęconym testom różności pojawił się test piw z Biedronki, które testujący podejrzewał o rozwodnienie. Rozwinął się z tego skandal na miarę kompromitacji, z którego można wszak wyciągnąć kilka wielce pouczających wniosków.
Rzekomo rozwodnione piwa z Biedronki wziął na tapet Dymirt, prowadzący kanał Sprawdzam Jak. Kanał cieszy się niebywałą popularnością i to mimo tego, że przeprowadzane na nim testy nie zawsze spełniają najwyższe standardy i często wykazują braki merytoryczne. Jednak sam prowadzący ma na tyle ubogaconą charyzmę, że widzowie chyba po prostu lubią go oglądać, trochę na podobnej zasadzie jak widzowie lubią oglądać Wróżbitę Macieja, o którym pewnie wielu z nich – w tym on sam – powie, że jest popularny, choć niewielu z nich uda się przekonywająco uzasadnić, dlaczego.
Podejrzewane o rozwodnienie piwa z Biedronki zostały skonfrontowane z niepodejrzewanymi o rozwodnienie piwami z innych sklepów. Skąd wzięło się samo podejrzenie, nie wiem. Gdzieś w czeluściach internetu można jeszcze znaleźć fora założone z grubsza dekadę temu przez podejrzliwych, którym coś się nie zgadzało w puszkach. Poza tym w sieci raczej na ten temat cicho, no ale testujący może mieć przecież własne wiarygodne źródła i informatorów.
Poddane testowi butelki różniły się pojemnościami, puszki były identyczne, szklanki zaś dwie. I choć z testu nie wynikło prawie nic, to jednak piwo się rozlało, odium się poniosło, a do gry wkroczył ekspert piwny Tomasz Kopyra, który merytorycznie zmiażdżył testującego, wskazując jego braki w fachowej wiedzy i nieprawidłowości w metodach testowych. Dlatego też – może nietypowo – najpierw zalecam obejrzeć materiał vlogowy eksperta piwnego, który odnosi się do przeprowadzonego testu, a dopiero później obejrzeć materiał z samym testem. Właśnie dlatego w takiej kolejności rozmieściłem te materiały w moim tekście. Dopiero uzbrojeni w podstawy merytorycznej oceny piwa, zrozumiemy wątpliwości testującego. Poza tym łatwiej nam też będzie zrozumieć refleksję, którą wiele lat temu podzielił się ze mną w rozmowie pierwszy krytyk kulinarny wolnej Polski Piotr Bikont.
Rozmawialiśmy wówczas między innymi o rosnącej popularności blogów, portali i agregatorów recenzenckich oraz o rzetelności stojących za nimi, a niekiedy wręcz za nimi ukrytych, recenzentów. Piotr Bikont powiedział mi wówczas, że główny problem z nowym naonczas zjawiskiem masowego recenzowania w internecie wszystkiego przez wielu polega na tym, że brak opinii na temat takich opinii.
Tym razem opinia się pojawiła, bo na dictum recenzenta od razu stawił się ekspert i zabrał głos. Ekspert wyjaśnił, na czym polega produkcja piwa na masową skalę. Dowodził, że żadnemu producentowi takiego piwa nie opłacałoby się zadzierać z największym graczem na polskim rynku detalicznym próbami fałszowania wyrobu, którego wartość – po odliczeniu opakowań, kosztów i logistyki – to jakieś dwadzieścia kilka groszy za butelkę. Zobrazował, że piwo jadące do dyskontu niemal prosto z rozlewni może smakować inaczej niż piwo leżakujące w niezależnym sklepie przez kilka tygodni, co wiąże się między innymi z efektem utleniania, który zachodzi na przestrzeni czasu. Zauważył też, że na efekt zwiększonego „bąbelkowania” piwa nalanego do szklanki może wpływać nie do końca czyste szkło użyte do testów. Tym samym poddał merytorycznej ocenie sam test, który na merytorycznych przesłankach powinien się przecież opierać. To ważne, bo jeśli test czegokolwiek opiera się wyłącznie na arbitralnych kryteriach oceniającego lub na ich braku, to wartość wyników takiego testu dla widza, słuchacza czy czytelnika jest żadna. Odpowiada za to aspekt subiektywizmu oceny, o czym opowiadam podczas spotkań autorskich. Aby zaś test miał mierzalną wartość dla odbiorcy, musi być przeprowadzony z zachowaniem jak najdalej idącej obiektywności.
Każda wygłaszana publicznie ocena, pod którą oceniający składa swój podpis – czy to ręką, czy twarzą, czy głosem, musi mieć walor obiektywizmu. Musi być zatem nie tylko oparta na merytorycznych przesłankach, ale być też wolna od osobistych emocji związanych z tym, co podlega ocenie. Od tej reguły bywają wyjątki, bo niekiedy emocje biorą górę nad meritum, jak choćby w przypadku zachwytu nad wadowicką kremówką, którą rzekomo jadał Święty Jan Paweł II, a która dziś wypiekana jest z byle czego, byle tanio, byle sprzedać. To jednak tylko typowy wyjątek, który potwierdza regułę.
Jak prawił Biskup Ignacy Krasicki, prawdziwa cnota krytyk się nie boi. Zatem podstawowa wartość każdej publikowanej opinii, która nie boi się opinii o tejże opinii, to umocowana w prawdzie merytoryczność i fachowość, czyli po prostu rzetelność.
Używamy plików cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia, zapamiętując Twoje preferencje i powtarzając wizyty. Klikając „Akceptuj wszystko”, wyrażasz zgodę na użycie WSZYSTKICH plików cookie. Możesz jednak odwiedzić „Ustawienia plików cookie”, aby wyrazić kontrolowaną zgodę.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.