Kształtuje się nowe oblicze gastronomii budowane przez nowych graczy i wspierane przez nowych influencerów.
O nieuchronnej zmianie na rynku gastronomicznym, którą zwiastowała pandemia, pisałem tuż u jej początków. Przestrzegałem wówczas, aby nie dać się zwodzić mętnym nadziejom na rychły powrót do normalności, roztaczanym przez rozmaitej maści doradców, którzy w czasach lęku i niepewności w wylęknionych gastronomach na progu upadku upatrywali sobie szans na łatwy zarobek. Tymczasem nic wówczas nie wskazywało, by ów powrót miał być rychły, a i pożądana normalność musiała zdefiniować się na nowo.
Pandemia koronawirusa zbierała żniwo nie tylko w branży gastronomicznej, choć ta doznawała szczególnie srogich ciosów. Pozbawieni gości restauratorzy gremialnie poddawali się bankructwu, z dnia na dzień pustoszały nawet najbardziej wzięte adresy, a rozkręcające się pandemiczne tornado bezwzględnie niwelowało budowaną przez lata pozycję polskiej gastronomii. I gdy niemal dwa lata później, kiedy już wszyscy zaczęliśmy oddychać pełniejszą piersią, rozpętała się trwająca do dziś rosyjsko-ukraińska wojna. Z dnia na dzień Polska stała się krajem frontowym, a spodziewana odbudowa rynku gastronomicznego nie nastąpiła, bo długo wyczekiwani goście zagraniczni, którzy tę odbudowę mogli wesprzeć, przestraszyli się wojny i zdecydowali się nie przybyć. Połączenie zarazy z pożogą musi wywołać zmiany i to o znacznie bardziej rewolucyjnym charakterze, niż nawet ja mogłem jeszcze dwa lata temu wieścić.
I choć do dziś zastanawiamy się, jak będzie wyglądała wyczekiwana nowa normalność, szczególnie w jej nadwiślańskim wymiarze, to jednak powoli zaczynają się wyłaniać jakieś jej zręby. O tym, komu udało się przetrwać pandemię, kto wyciągnął z niej rzeczowe wnioski, kto stawia czoło wojennej zawierusze, a zatem kto w rzeczy samej zaczyna dziś rozdawać karty w polskiej gastronomii, dyskutować mają uczestnicy nadchodzącej konferencji MADE For Restaurant – edycja New Generation, która odbędzie się w Sopocie 21 czerwca 2022 r.
Jak zauważają jej organizatorzy, na horyzoncie wyłania się nowa fala restauratorów, która zmiata z rynku dotychczasowe postrzeganie gastronomii. To ludzie młodzi, choć nie tyle wiekiem co umysłem, do tego otwarci na zrównoważony rozwój i wyposażeni w nowoczesne narzędzia pozyskiwania oraz zatrzymywania gości, swobodnie odnajdujący się w mediach społecznościowych, umiejący tworzyć lojalne społeczności i wdrażający nowatorskie rozwiązania, na przykład za pomocą aplikacji.
O przedstawicielach tego nowego trendu słychać było niedawno w związku z ogłoszonym przez magazyn Forbes rankingiem TOP 50 polskich restauratorów. Część z nich zagości na konferencji, zasilając dyskusyjne panele eksperckie oraz zasiadając przy okrągłych stołach. Dla najlepszych przewidziano wyróżnienia w rankingu TOP 10 Restauratorów „NEW GENERATION”. Zapowiada się też prezentacja najważniejszych polskich influencerów. Także dla nich przewidziano wyróżnienia – tym razem w kategorii TOP 10 Influencerów. Żołądki uczestników będą pocieszać Piotr Kościuk i Michał Gębala, zawiadujący kuchnią w Radisson Blu Hotel Sopot, gdzie konferencja się odbędzie, oraz ich goście.
Na liście tematów konferencji znalazło się kilka kluczowych dla rozwoju branży zagadnień. Na szczególną uwagę zasługuje prowadzona w gronie nominowanych do tytułu TOP 10 Restauratorów dyskusja, czy warto naśladować gastronomicznych rewolucjonistów, czy raczej obserwować ich postępy. Interesująco zapowiada się też dyskusja na temat influencerów, blogerów, vlogerów i dziennikarzy kulinarnych, która ma rozwiać wątpliwości, kto z nich jest wrogiem, a kto przyjacielem restauratora. Będzie też mowa o idei samowystarczalności w restauracji oraz o możliwościach edukacji i rozwoju w tym zakresie. Znajdzie się również miejsce do omówienia procederu branżowych patomarketingowców. Praktycy w branży podzielą się doświadczeniami, jak przetrwać kryzys, jak radzić sobie z inflacją i jak optymalizować koszty w czasach walki o pracownika. Paść mają też wskazówki, jak po pandemii zarabiać na współpracy z branżą turystyczną.
Konferencja MADE, 2018
Najbardziej emocjonującą częścią spotkania zdaje się być ogłoszenie zwycięzców okołokonferencyjnych plebiscytów, którzy mogą liczyć na stypendium i wyjazd zagraniczny a nawet na osobistą kolację z Magdą Gessler. Interesująco zapowiada się też oprawa kulinarna samego wydarzenia. Lunch ma przebiegać w klasycznym klimacie śródziemnomorskim i południowoamerykańskim. Wieczorny koktajl ma zaś nawiązywać do kulinarnych trendów nowej generacji. Ideą przewodnią wieczoru ma być przyroda i jej żywioły, a poczęstunek ma zostać przygotowany w duchu nowatorskim, z użyciem zaawansowanych technik kulinarnych oraz surowców z przyrestauracyjnych ogrodów, a więc w duchu samowystarczalności.
Konferencja MADE, 2018
Konferencje MADE For Restaurant wypracowały wieloletnią tradycję i uważane są dziś za wiodące w kraju wydarzenia opiniotwórcze dla branży gastronomicznej. Każdą z edycji wyróżniały innowacje w zakresie ich organizacji i przebiegu. Nie inaczej ma też być i w tym roku. Jak obiecuje Agnieszka Małkiewicz, prezes Prezes FOR Solutions, tegoroczna edycja ma mieć charakter warsztatowy, a towarzyszyć jej mają degustacje. Nowością mienią się dyskusje planowane przy okrągłych stołach oraz kulinarny „speed dating”, swoista forma wymiany opinii pomiędzy możliwie największą liczbą uczestników. Tym, którym Sopot nie będzie po drodze, organizatorzy proponują udział w internetowej wersji konferencji dostępnej z każdego miejsce na świecie. Na uwagę zwraca możliwość bezpłatnej rejestracji na stacjonarną wersję konferencji dla restauratorów i kucharzy, przy czym ograniczona liczba miejsc oznacza, że w tym zakresie warto się mocno pospieszyć.
Używamy plików cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia, zapamiętując Twoje preferencje i powtarzając wizyty. Klikając „Akceptuj wszystko”, wyrażasz zgodę na użycie WSZYSTKICH plików cookie. Możesz jednak odwiedzić „Ustawienia plików cookie”, aby wyrazić kontrolowaną zgodę.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.