Dla jednych to niespodzianka, dla innych realizacja długo wyczekiwanych marzeń. Dziś to już fakt. Jeszcze w tym roku Polska będzie miała swoją własną edycję przewodnika restauracyjnego Michelin.
Kilka dni temu ogłoszono przełomowe wieści dla polskiej gastronomii. Po kilku latach kryzysu polskiej sceny gastronomicznej do nadwiślańskich lokali z głośnym impetem wkraczają inspektorzy Michelin. Tym razem polskie restauracje nie będą już wciśnięte w szersze zestawienie interesujących adresów z całej Europy, a zostaną pomieszczone w oddzielnej edycji poświęconej wyłącznie Polsce. Jest to w tym roku możliwe dzięki współpracy, jaką Michelin nawiązał z Polską Organizacją Turystyczną, a sprawa stanęła na najwyższym szczeblu. Jak pokreślił sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, Andrzej Gut Mostowy, światowe trendy pokazują, że podróże gastronomiczne cieszą się rosnącym zainteresowaniem, szczególnie u osób poszukujących autentycznych doświadczeń związanych z miejscem, a oferta polskiej gastronomii ma stosowny potencjał.
Choć ta informacja zapewne rozbudziła wielkie nadzieje w niemal każdym zakątku Polski, trzeba od razu uczciwie dodać, że polska edycja Michelin przynajmniej na razie nie obejmie całej Polski. Do grona dwóch polskich miast już istniejących w kategoryzacji Michelin dołączy teraz Poznań oraz okolice. Jeśli założyć, że to dopiero początek ekspansji czerwonego przewodnika nad Wisłą, to można to uznać za dobry znak na przyszłość, zwłaszcza że Gwendal Poullennec, Dyrektor Międzynarodowy ds. Przewodników Michelin, jest zadowolony z poziomu polskiej gastronomii. Podsumowując wizytę w Poznaniu, powiedział, że miejscowa oferta gastronomiczna oddaje kosmopolityczne podejście mieszkańców do kuchni. Zauważył, że z jednej strony restauratorzy szanują tu kulinarne tradycje regionu, a z drugiej chętnie interpretują je w nowoczesny sposób.
Obecnie trwają prace nad przygotowaniem polskiego przewodnika. Publikacja pełnego zestawienia planowana jest na czerwiec. Będzie ono dostępne na stronie internetowej przewodnika Michelin oraz w bezpłatnej aplikacji mobilnej na iOS oraz Android. Wyróżnione przez inspektorów lokale będą się też pojawiać w ogólnoświatowych mediach społecznościowych Michelin. Oceny restauracji formułowane są na podstawie niezapowiedzianych wizyt inspektorów. Biorą oni pod uwagę pięć kryteriów: jakość surowców, opanowanie technik gotowania, harmonię smaków, wyrażoną na talerzu osobowość szefa kuchni i spójność karty menu oraz restauracji jako takiej na przestrzeni czasu.
Doniesienia w sprawie ekspansji przewodnika Michelin na Polskę ogłoszono niedawno. W Gazecie Wyborczej miałem nawet okazję komentować zainteresowanie mediów tym tematem. Nie da się ukryć, że nowe gwiazdki Michelin i poszerzenie obszaru zainteresowania inspektorów przyciągną do nas turystów. Rzecz to o tyle istotna, że turyści gastronomiczni podróżujący śladem przewodnika Michelin to ściśle wyselekcjonowani poszukiwacze nietuzinkowych doświadczeń restauracyjnych. Branża turystyczna w Polsce nie mogła sobie wymarzyć turysty bardziej pożądanego niż gastronomiczny podróżnik z biblią smakosza w ręku. Świadomy, wyedukowany, do tego zamożny, odwiedzi nie tylko adresy wskazane w przewodniku, ale zapewne zainteresuje się też okolicą, może zapozna z nią swoich znajomych. W każdym razie dobre wieści o nas pójdą w świat. Z tego punktu widzenia oddzielna edycja przewodnika Michelin dla Polski to przełomowy moment w historii polskiej gastronomii, który może zwiastować gastronomiczną rewolucję w całym kraju.
Używamy plików cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia, zapamiętując Twoje preferencje i powtarzając wizyty. Klikając „Akceptuj wszystko”, wyrażasz zgodę na użycie WSZYSTKICH plików cookie. Możesz jednak odwiedzić „Ustawienia plików cookie”, aby wyrazić kontrolowaną zgodę.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.