Krytyk Kulinarny 2012 – opiniotwórczy, czytany i zapraszany

Podsumowując rok 2010 pisałem: „Statystyki, analizy i odzew medialny wskazują, że KrytykKulinarny.pl jest chętnie czytany, komentowany i cytowany. Ba, staje się opiniotwórczy.” Dziś, przy okazji podsumowań roku 2012. spoglądając na działalność Krytyka Kulinarnego na przestrzeni ostatnich trzech lat, należy stwierdzić, że blog opiniotwórczym już się stał.

Podsumowanie roku 2012 - Krytyk Kulinarny

Co o tym świadczy? Przede wszystkim statystyki i wskazania wyszukiwarek. Nadto pojawianie się Krytyka Kulinarnego w mediachradiu i telewizji oraz uświetnianie różnorakich wydarzeń kulinarnych, począwszy od zasiadania w gremiach jurorskich po goszczenie w najlepszych polskich restauracjach.

Jakie są zatem fakty? Według narzędzia Google Analytics blog Krytyka Kulinarnego zanotował łącznie ponad 300 000 odwiedzin, z czego ponad ćwierć miliona odwiedzających to unique visitors. Czytelnicy otworzyli ponad pół miliona stron, a średnio każdy z nich spędził na blogu niecałe 2 minuty. Blog doskonale plasuje się też w wynikach wyszukiwarek. Po wpisaniu frazy „Krytyk Kulinarny” w Google nie tylko zajmuje pierwsze miejsce, ale i zdecydowanie dystansuje wszelkie inne źródła w dalszych wynikach wyszukiwań.

Nic zatem dziwnego, że najwięcej czytelników, bo ponad 220 000, trafiło na blog właśnie dzięki wyszukiwarce Google. Znacznie mniej, bo niespełna 14 000 osób, weszło do nas z agregatora blogów Durszlak.pl. Na trzecim miejscu źródeł odwiedzeń, z wynikiem niespełna 10 000, jest blog fastfoodeaters. Tak imponujący wynik pewnie nie utrzyma się w kolejnych latach, bo autor tego bloga właśnie ogłosił decyzję o zamknięciu swojego przedsięwzięcia. Swoją drogą nie mogę wyjść z podziwu, że cieszący się tak dużym zainteresowaniem czytelników blog przez cztery lata swojej egzystencji nie zainteresował żadnej polskiej sieci handlowej choćby dla celów kreacji PR. W tym kontekście cieszy, że agencje PR zauważają blog Krytyka Kulinarnego. W mijającym roku nadeszły pierwsze zaproszenia do współpracy, jednak nie wszystkie udało się zrealizować.

W grudniu 2012 krytykkulinarny.pl zaliczył tak zwany „efekt wykopu”. Jednemu z wykopowiczów spodobał się opublikowany w 2010 roku tekst na temat kukurydzy, co natychmiast przełożyło się na wzrost poczytności krytyka oraz pojawienie się na blogu całkiem nowego grona czytelników i komentatorów. Jednak to nie „efekt wykopu” wygenerował krytykowi rekordową liczbę odwiedzin, a… „efekt Adama Gesslera”. Ta postać zawsze budziła ogromne zainteresowanie czytelników, ale gdy w marcu w mediach pojawiła się informacja na temat nowego programu telewizyjnego Adama Gesslera, statystyki dziennych odwiedzin bloga błyskawicznie poszybowały w górę, sięgając poziomu trzech tysięcy.

Spora grupa czytelników trafiała też do nas z kilkudziesięciu innych blogów, których autorzy umieścili u siebie odnośniki bo bloga Krytyka. Najwięcej wejść wygenerowały: Kalejdoskop Kulinarny, ich4pory, Kuchnia Prezydentowej, Studia od kuchni i Lubie to gotowanie. Niektórzy blogerzy inspirowali się kulinarną myślą krytyka, inni zaś  usiłowali z nią polemizować. To ważne, bo polecanie treści, inspiracje oraz polemiki silnie wpływają na poziom opiniotwórczości.

Krytyk Kulinarny Artur Michna u Iwony Demskiej w audycji "Plus znaczy więcej" (RADIO PLUS)

Istotny jest też udział Krytyka w innych mediach i zaproszenia do audycji radiowych i programów telewizyjnych. W mijającym roku Krytyk Kulinarny był gościem dwóch pełnowymiarowych audycji radiowych – w marcu odwiedził Pawła Lorocha w Antyradiu, gdzie rozmawiał o przysmakach regionalnej kuchni Kociewia, zaś w październiku wybrał się do Radia Plus, gdzie odpowiadał na kulinarne pytania Iwony Demskiej. W kilku audycjach radiowych wystąpił zaś w charakterze komentatora, a na przełomie wiosny i lata realizował trzyodcinkową serię telewizyjną o tematyce restauracyjnej „Rezerwacje wskazane”. Pierwszy odcinek można już obejrzeć.

Natomiast w lipcu pojawiło się zaproszenie od Endemolu do udziału w przygotowywanym dla kanału TLC programie Polski Turniej Wypieków, w którym Krytyka widziano w charakterze eksperta. Polski Turniej Wypieków okazał się strzałem w dziesiątkę dla niszowego kanału TLC, bo w czasie jego emisji oglądalność stacji wzrosła dwukrotnie. Złośliwi twierdzą, że to za sprawą Marty Grycan.

Krytyk Kulinarny Artur Michna i Marta Grycan (Polski Turniej Wypieków)

Cóż, niech im będzie.

  1. Podoba mi się nowa odsłona i oby więcej sukcesów było. Jaka jest sytuacja w polskich kulinariach każdy, obeznany wie, dla radykalnej jej poprawy potrzeba ze 100 takich blogów.
    Szczególnie podoba mi się ten podział, na podróze, wydarzenia, media.
    Ja niestety, nie jestem tak rozeznany w blogowaniu i pisanie bloga, cienko mi idzie, muszę wpierw napisać dużo, potem zajmę się jego promowaniem i przystrajaniem. Może za 10 lat, jak go nie zamknę to osiągnie poziom czytalności, KK.
    PS. Szczególnie podoba mi się „brak skromności”. Tak trzeba, odważnie, promować się, nie przejmować się tym, co piszą inni. Mam nadzieje, że z czasem przyjdzie jakiś program w telewizji, bo pora już powoli na zmianę pokoleniową.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Artur Michna
Artur Michnahttp://www.krytykkulinarny.pl
Artur Michna - krytyk kulinarny, publicysta, podróżnik, ekspert i komentator najbardziej prestiżowych wydarzeń kulinarnych, audytor restauracyjny, inspektor hotelowy, konsultant gastronomiczny

Teksty ―